Blog

Grafisch Ontwerp

Het belang van een grafisch ontwerp

Mensen onthouden vaak vooral in beelden, dat is makkelijker en sneller te herkennen dan een naam of een stuk tekst. Met een logo ben je dus snel herkenbaar. Je kunt er veel mee zeggen en een gevoel mee uitdrukken. Wanneer je het logo van bijvoorbeeld Apple of Nike ziet, komen alle kenmerken van dat bedrijf of product in je gedachten op. Het logo geeft dus al heel snel een bepaalde indruk. Het is dan ook belangrijk dat je met jouw logo uitstraalt wie jij bent en waar je als bedrijf voor staat. Met een logo zorg je voor herkenning en eenheid van jouw gehele huisstijl.

 

Wat is dan een goed logo?

Een logo vertegenwoordigt datgene wat je als eerste indruk wilt meegeven, voor welke waarden je als bedrijf of als persoon staat. Dat kan zowel zakelijk als creatief zijn. Voorbeelden kunnen zijn: duur en exclusief, toegankelijk of duurzaam. Maar in ieder geval wel professioneel en vertrouwenwekkend. Je onderscheidt je van andere bedrijven en geeft met het goed ontworpen logo de juiste signalen af. Dat kan doormiddel van grafisch ontwerp, een strak of juist sierlijk lettertype, een uniek beeldmerk, het lijnenspel en de combinatie als geheel.

 

Heb ik ook een huisstijl nodig?

Waarschijnlijk ga je je logo gebruiken voor je visitekaartjes, je facturen, de website etc. Maar ook andere uitingen zoals advertenties, brieven, brochure/flyers, de bestickering van je auto en de gevelreclame op je bedrijfspand kun je herkenbaar maken met een logo. Het geheel van al deze uitingen vat je samen in een huisstijl. Dit noem je ook wel de corporate identity van je bedrijf. Hiermee zorg je voor een uniforme en dus herkenbare uitstraling van jou en je bedrijf.

Bij het maken van het logo houdt de ontwerper niet alleen rekening met de wensen van de opdrachtgever voor de uitstraling van het logo; er zal ook nagedacht worden over het formaat. Dat is van belang naar aanleiding van waar het logo voor gebruikt gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten social media. Daarnaast maakt ook je e-mail handtekening daar deel van uit.

 

De elementen van een logo en huisstijl

Het ontwerp van je logo en huismerk bevat een aantal vaste elementen, die je vervolgens kunt gebruiken voor al je bedrijfsuitingen:

  • Het logo
  • De visuals
  • De typografie
  • De kleuren
  • Visitekaartje
  • Briefpapier
  • Flyer

Ook stijlelementen zoals fotografie en taalgebruik (formeel/informeel) maken deel uit van je uitstraling en dus van de huisstijl. Het geheel kan worden vastgelegd in een grafisch ontwerp brand book.

 

De huisstijl is dus de basis van je bedrijfsuitstraling

Met het logo en de huisstijlbeschrijving is de basis gelegd voor het maken van de website of webshop. De look & feel is bepaald en er is een eenheid in de uitstraling van je bedrijf. Dat is duidelijk voor de (potentiële) klant. Iedereen die de huisstijl ziet, zal het bedrijf herkennen als professioneel en betrouwbaar.

Grafisch ontwerper nodig? Schroom niet om mij te contacten.

LATEN WE BEGINNEN

Klaar voor het echte werk? Neem dan zo snel mogelijk contact op.