Blog

Email Marketing

Waarom Email Marketing het meest waardevolle marketingkanaal is

Uit de resultaten van de Email Benchmark 2019 bleek het al: email marketing is het belangrijkste kanaal in de onlinemarketingmix, gevolgd door SEO en SEA. Maar waarom is e‑mailmarketing zo’n waardevol marketingkanaal? Dat leg ik uit in dit blog!

 

 
E‑mail heeft de hoogste ROI

De ROI van e‑mail is vele malen hoger dan die van social media en zoekmachines. Als je het goed doet, kun je een gemiddeld rendement behalen van € 38,- op iedere uitgegeven euro. Daarnaast is e‑mail in verhouding ook een goedkoop kanaal. Adverteren op Google of op social media is veel duurder.

 

De impact van je e‑mail is gemakkelijk te meten

Bij e‑mails is het relatief gemakkelijk om te meten of je e‑mail wordt geopend en op welke links er worden geklikt. Op basis daarvan kun je de volgende ratio’s meten: Open Rate, Click Through Rate en Click To Open Rate, maar daarnaast ook het aantal afmeldingen, bounces en doorgestuurde e‑mails. In Mailchimp kun je overzichtelijke dashboards maken waarmee je je e‑mailresultaten in één oogopslag kunt inzien.

 

Je ontvangers vinden je écht leuk

Het is heel eenvoudig om een pagina of een bericht op Facebook of Instagram ‘’leuk’’ te vinden. Het kost nog minder dan een seconde om op een Like-knop te drukken. Het resultaat hiervan is dat de meeste mensen heel veel pagina’s ‘’leuk’’ vinden. Het is lastig om deze likes te kwalificeren. Bij email marketing is dat anders. Elk persoon in je e‑maildatabase heeft zich bewust aangemeld en toestemming gegeven om met hem in contact te komen en te blijven. Een grote groep heeft zelfs al eerder iets bij je gekocht.

 

E‑mail draagt bij aan een goede relatie met de klant

Via e‑mail kun je veel intiemer met je klanten of potentiële klanten communiceren dan via social media. En omdat het persoonlijker is, helpt dat om sterkere relaties op te bouwen. E‑mails komen, als het goed is, altijd bij je ontvangers aan. Een deel daarvan zal je e‑mail openen en daar weer een deel van zal converteren. Bij social is de kans dat je volgers je bericht zien vele malen kleiner, zelfs wanneer je er een budget tegenaan gooit.

 

Bij e‑mail kun je meer, beter en makkelijker personalisatie toepassen

Personalisatie is een must in marketing. Slechts 14% van de marketeers gebruikt automatisering om hun marketinginspanningen te personaliseren. Personalisatie gaat veel verder dan je klant aanspreken met zijn voornaam. Het gaat om het bereiken van je klant op het juiste moment met de juiste boodschap. Nieuwe leads moeten andere soort content ontvangen dan je trouwe klanten. Via e‑mailmarketingsoftware is het heel eenvoudig om op basis van beschikbare klantdata duizenden gepersonaliseerde e‑mails tegelijk te verzenden.

 

Alle data is van jou

Alle gegevens die je via je e‑mailmarketingsoftware verzamelt en gebruikt zijn van jou. Als je deze data wilt exporteren naar andere systemen, dan kan dat. Wanneer je gegevens van volgers op Facebook of Twitter wilt exporteren, kan dat niet zo gemakkelijk. De gegevens zijn namelijk niet van jou, maar van Facebook.

 

Er zijn veel methoden om je e‑maildatabase te laten groeien

Omdat er zoveel methoden zijn om e‑mailadressen te verzamelen, kun je een heel groot bereik creëren. The sky is the limit. Echt waar! Er zijn heel veel manieren om je e‑maildatabase te laten groeien. Wil je je e‑maildatabase laten groeien? Neem dan contact met mij op.

LATEN WE BEGINNEN

Klaar voor het echte werk? Neem dan zo snel mogelijk contact op.