Blog

Branding

Wat is dat nou, branding?

Waar denk jij aan bij branding? Misschien wel aan Coca-Cola, Facebook of Google. Deze drie merken hebben hun merknaam wereldwijd bekend gemaakt, een paar echte helden dus! Maar wat is branding dan precies? Het is het maken, positioneren en onderhouden van een merk, slogan of logo. Ook bestaat er personal branding, waarbij de aandacht gericht is op jezelf als individu.

 

Het verschil tussen marketing en branding

Marketing is een pushtechniek: dit betekent het actief promoten van je product/dienst en simpelweg het ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw product en/of dienst aanschaffen. Branding is een pull strategie en omvat eigenlijk iedere stap die voorafgaat aan marketing. Hiermee geef je de marketing context en inhoud. Zonder je merk zou je marketing inhoudsloos, oppervlakkig en slecht werkzaam zijn. Als je marketing mist zijn jouw merk niks waard doordat de branding uiteindelijk niet leidt tot verkoop. Deze twee factoren kunnen dus niet zonder elkaar.

 
Merk en identiteit

Het uiterlijk van jouw merk gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw merk. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je geweldig bezig! Let er dan ook op dat jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien. Dat is te kortzichtig als je kijkt naar je merk. Als geheel kan je merk echt de waarden van jouw bedrijf naar voren halen. Bedenk waarin jouw merk zich onderscheidt, hoe betrouwbaar en toegankelijk jouw merk oogt en hoe consistent het merk is: is alles één samenhangend geheel?

 

Wat valt er allemaal onder branding?

Hieronder valt dus de naam, het merk, de slogan en het logo. Maar daar houdt het nog niet mee op. Ook de huisstijl (van bijvoorbeeld je website), de kleuren van deze huisstijl of je logo, de kwaliteit, de content op je website of in brochures vallen allemaal onder branding. Je merk is een zeer breed vakgebied en bestaat uit zowel online- en offline marketing.

 

Kan ik iets betekenen voor jou?

Ik ben erin gespecialiseerd om jouw merk op alle fronten te kunnen verzorgen! Zoals eerder genoemd is consistentie de sleutel bij het behandelen van jouw merk, daarom is mijn advies om zo veel mogelijk van je branding te laten doen door één professional. Waarmee kan ik jou helpen? Laat het mij weten via contact.

LATEN WE BEGINNEN

Klaar voor het echte werk? Neem dan zo snel mogelijk contact op.